maanantai 5. elokuuta 2019

Tsekki-Itävalta-Puola-Liettua-Latvia-Viro

Sunnuntai 3.8 - tiistai 5.8.2019
Viimeisten ajopäivien lomassa pikainen tutustuminen Tsekeissä sadunhohtoiseen Cesky Krumloviin.


Sunnuntai 3.8 aamu valkeni +17°.
Säätiedotus ennusteli, että ennen puoltapäivää alkaisi satamaan. Ehdimme hyvin sitä ennen kävellen käymään parkkipaikan viereisen muurin takana olevassa Unescon maailmanperintökohteessa Cesky Krumlovin vanhassa kaupungissa.


Samantien parkkipaikan vierestä alkoi linnan yli 10 hehtaarin puutarha, joka on peräisin 1600-luvulta. Puutarhassa on millilleen hoidettuja pensasaitoja ja nurmia, joiden lomasta löytyi koristeellisia suihkulähteitä.

Linnanpuutarhassa sijaitsi myös pyörivänäyttämöinen esiintymislava. Edellisenä iltana näytti olevan Turandot-oopperaesitys, jonka mahtipontisia pätkiä taivaan välkehtiessä erivärisistä väreistä kuulimme parkkipaikalle saakka. Vaikkei olla ooppera-immeisiä, tuo olisi ollut hieno kokea. 



Tämä viehättävä sadunhohtoinen Cesky Krumlov sijaitsee lähellä Itävallan rajaa ja noin 170 km Prahasta etelään. Täällä on myös kuvattu Pinokkion seikkailut.


Alakuvassa ylinnä näkyvä Cesky Krumlovin linna on valtaosalta rakennettu 1300-1600 luvuilla. Ensimmäiset kirjalliset maininnat siitä löytyvät 1240-luvulta. Linnaan olisi saatavilla opastettuja kierroksia, joilla kuulisi kiinnostavia tarinoita linnan hallitsijasuvuista. Jo sen takia tänne on palattava uudelleen.

Kommunismin kaudella vanhakaupunki rapistui. Sitä on restauroitu vuodesta 1989 lähtien.



Vltava-joenuoman laaksossa sijaitseva kylän keskusta on rauhoitettu autoilta.
Mukulakivien päällystettyjä kujia reunustavat kolmikerroksiset kivitalot, joista moni on jo kunnostettu pastellinsävyin.


Pääaukion reunalta olisi päässyt 1300-luvulla rakennettuun Pyhän Vituksen kirkkoon, jonka julkisivussa yhdistyvät goottilais ja barokkityylit. Kirkon kahdeksansivuinen uusgoottilainen torni lisättiin 1800-luvulla. Meillä ei ollut riittävästi aikaa käydä kirkossa. 


Voi, mukulakujalla tuli eteemme 3-D museo. Tuli mieleen kivat muistot Singaporen vastaavasta paikasta. Aikamme ei nyt riittänyt täällä(kään) käyntiin.


No mutta sitten löytyi kauppamuseo (vapaaehtoinen sisäänpääsymaksu). Siellä ei menisi niin kauaa aikaa, joten eikun edes tänne sisään.


"Miten voin palvella?"


Kylläpä kassakoneetkin ovat ennen olleet koristeellisia.


Entisaikaan rasiatkin olivat näyttävämpiä.


Cesky Krumlovin linnan torniin olisi ollut mahtava kiivetä 162 porrasta, mutta aika tikitti ja aurinkokin lämmitti jo mukavasti, joten oli kiirus Kartsalle koirien luokse.


Mitä ihmettä Jussi etsii linnanportin pielestä ? Jep, geokätköä ja se löytyikin, vaikka olikin miniminipieni.


Karhuja on pidetty linnan vallihaudoissa vuodesta 1707 lähtien ja siellä asuu yhä kolme karhua.
Ne ovat paikallisille niin tärkeitä, että niiden mukaan on nimetty lapsiakin, eikä niistä haluta luopua.


Nyt jälkeenpäin luin, että vanhassa kaupungissa olisi ollut mielenkiintoinen ravintola Krcma Satlava.
Se sijaitsee keskiajalla toimineessa vankilassa pääaukion lähellä. Siellä ravintolan kokki tekee ruokaa avotulella asiakkaiden keskellä. Paikka näyttää syystäkin olevan suosittu, joten jos sinne mielii mennä, pöytävaraus pitäisi olla tehtynä.

Cesky Krumlovin vanhaankaupunkiin olisi mahdollista mennä lättähättujunallakin 25 kilometrin päässä olevasta Ceske Budejovicesta. Sekin olisi ollut kiva kokemus. Ehkäpä tulemme tänne joskus uudestaan, niin paljon jäi houkutuksia.

Mutta meillä matka jatkui halki Tsekin. Välillä satoi, välillä paistoi aurinko komean sateenkaaren kera.


Ohitimme Tsekin ja Puolan rajan. 
Ajoa alkoi olla takana 11 tuntia ja ulkona säkkipimeetä. Rekkoja oli silti liikenteessä hurjan paljon, niin kuin aina Puolassa. Katselin park4nightista tulevia yöpymispaikkoja, eikä niitä näyttänyt lähistöllä olevan. Ei auttanut kuin mennä huoltoaseman pihaan parkkiin yöksi. Köytimme siellä varmuuden vuoksi ovet kuormaliinoilla kiinni.
Lämpötilakin laski +16°.



Sunnuntaina 3.8.19 ajelimme 609 km Tsekeistä Cesky Krumlovista Puolan Czestochowan yläpuolelle.


Maanantai 4.8.
Hyvin nukuttiin ilman häiriöitä tässä puolalaisen Ladzicen huoltoaseman pihassa. Herättiin vasta kellonsoittoon 6.30.
Edessä olisi taas ajopäivä.


Miten nämä puolalaiset tiet ovatkin vuodesta toiseen huonossa kunnossa ja silti jatkuvien tietöiden alla.


Lisäksi kolareita näkyi reittimme varrella.


Suurkaupunki Varsovakin tuli mentyä läpi.



Pysähdyttiin pikaisesti Malopoleen Mäkkäriin hamppareille (3,60€ kokiksella/nuppi). Nero ja Keke pääsi samalla ulos jalottelemaan. Keke vetäs pikkaset löysät , mutta onneksi on näppärä retkisuihku mukana, niin ei tarvinnut Kartsan pienessä suihkutilassa pesuhommeleita suorittaa. Siinä rekkamiehet kummissaan katsoivat toihujani. 


Pyörähdimme Puolassa matkanvarrella olevaan Lomza-kaupunkiin eläinlääkärillä käyntiä varten.


No eikös meillä nyt käynyt huono tuuri :( Sillä eläinlääkäri piti liikkeensä päivällä 2 tuntia kiinni. Eipä auttanut kuin odotella puolitoistatuntia pihalla. Lopulta karvapojat saivat tarvittavat merkinnät passeihinsa (6€/kirsu).
Annoin lääkkeet niille Kartsassa itse. Toisaalta hyvä näin, sillä Keke vastusteli siihen malliin, että näykkäsi mua peukalosta :(
Nyt ne ovat valmiita palaamaan Suomeen.


Siinä matkan edetessä ilta-auringossa, ohitimme Liettuan rajan.



Viimein olimme tämän päivän yöpaikassa Liettuan pohjoisosassa Ristikukkulan parkkipaikalla (2,80€), jossa vietimme ma-ti yö. 


Maanantaina 4.8.19 tuli ajettua (istuttua kyydissä) Kartsalla 758 km.


Tiistai 5.8.19
Herätys klo 6.30 ( +8° ! ) Liettuan Ristikukkulan parkkipaikalta 
neljän muun karavaanarin luota.
Huomaa, miten suomalainen tarvitsee isomman omantilan ympärilleen :) Kartsa tuo kauimmainen.
Se oli sitten viimenen yö Kartsassa vähään aikaan. 30 vuorokautta Kartsa palveli meitä liikkuvana kotina. 


Google tiesi kertoa Ristikukkulasta seuraavaa:

"Ristin pystyttämisperinne juontaa juurensa Liettuan keskiajalle.
Ristikukkulalle ristejä on tuotu 1800-luvulta asti. Neuvostoliiton aikaa risteja tuhottiin paljon, mutta 1985
kukkula jätettiin rauhaan. Aina tuhotun ristin tilalle tuotiin uusi, joko suuri itse kaiverrettu risti tai sitten pieni
perinteinen puuristituominen tapahtui jopa yöllä ja kaipa se tuhoaminenkin tapahtui pimeän aikaan."







Matkalla oli vielä hyvä käyttää Kartsa tankilla Liettuan edullisilla hinnoilla (1,06€/l).


Latvian puolella Rigan katukuvaa.
 

Loppumatkasta Virossa keli vaihteli hurjasti.


Vielä Suomenlahden ylitys Tallinkin MegaStarilla 2,5 tuntia.


Viimeisenä reissupäivänä tiistaina 6.8.19 tuli ajettua 455 km sekä  laivamatka 85 km.


Kesän 2019 matkamme kulki läpi Viron, Latvian, Liettuan, Puolan, Tsekin, Itävallan, Slovenian, Kroatian, Bosnia-Hertsegovinan, Montenegron ja Albanian. Lisäksi kävimme skootterilla Kreikan puolella.

30 vuorokauden kokonaismatkaksi tuli Kartsan mittarin mukaan 7227 km.
Dieselin keskikulutus oli 10,6 l / 100 km ja sitä paloi 704,7 litraa ( 975,10 € )


Tässä oli kesän 2019 reissumme. Kiitos, kun reissasit kanssamme.















































































Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tsekki-Itävalta-Puola-Liettua-Latvia-Viro

Sunnuntai 3.8 - tiistai 5.8.2019 Viimeisten ajopäivien lomassa pikainen tutustuminen Tsekeissä sadunhohtoiseen Cesky Krumloviin. Sunnuntai 3...